Kazanç Kaybı / İkame Araç Tazminatı / Araçtan Yoksun Kalma Tazminatı

Gerek araçların tamiri için bırakılmaları halinde süresi içerisinde tamir edilmemesi ve gerekse Trafik kazaları neticesinde onarım gören bir araç ve bu araç onarım görürken mali kayba uğrayan bir araç sahibi var ise, “ikame araç bedeli” kavramı ortaya çıkar.

İkame araç bedeli aracını kullanamayan araç sahibinin aracın onarımı süresince yaptığı belgelendirilmiş yol ve ulaşım giderleridir.

Aracını kullanamayan ve mağdur olan kişi, eğer aranı ticari amaçla kullanılmakta ise kazanç kaybı söz konusudur, zira aracın onarımı süresince aracın gelirinden yoksun kalınmaktadır. Kaza sonucu mağdur araç sahibinin değer kaybı kapsamındaki tazminat isteminde “kazanç kaybı” veya “ikame araç bedeli” kavramı büyük önem taşımaktadır.

A- İKAME ARAÇ TAZMİNATI

Mağdur araç sahibinin fatura karşılığı yaptığı araç kiralama giderleri için açılacak dava ikame araç davası olarak adlandırılır.

İkame araç tazminatından kazada kusuru bulunan araç sahibi ve sürücüsü müteselsil olarak sorumludur.

Ayrıca sigorta şirketlerinin uygulamaları sebebiyle onarım süresi uzayan ya da aracın perte çıkması nedeniyle hasar ödemesi geciken araçlarla ilgili de sigorta şirketlerinin sorumluluğuna gitmek mümkündür.

B- KAZANÇ KAYBI TAZMİNATI

Hasar gören aracın onarım süresi boyunca kullanılamaması ya da işletilememesi sebebiyle ortaya çıkan zarar, ticari araçlarda (taksi, otobüs, servis, minibüs ve diğer ticari araçlar) kazanç kaybı tazminatının konusunu oluşturmaktadır.

Onarım süresince kullanılamayan araçlardan dolayı kazada kusuru bulunan araç sahibi ve sürücüsü müteselsil olarak sorumludur.

C- ARAÇTAN YOKSUN KALMA TAZMİNATI NASIL HESAPLANIR?

Araç mahrumiyet tazminatı, hasar gören aracın günlük ikame (kiralama) bedeli ile  onarımda kaldığı gün sayısı çarpılarak hesaplanır.

Misal: Onarım süresi 10 gün  ve ikame araç  bedeli 50 TL olan bir araç için araç mahrumiyet tazminatı 10X50 =500 TL olarak hesaplanır.

Hukuki prosedüre ilişkin olarak daha detaylı olarak bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Kazanç Kaybı / İkame Araç Tazminatı / Araçtan Yoksun Kalma Tazminatı” hakkında 10 yorum

1. Merhaba, dun aksam aracima arkadan vurdular, arac tahminen 2 hafta sanayide kalacak , gittigim insaat bolgesine, dolmustan indikten sonra yaklasik 40 dakika yurume mesafesi var . Arac kiralarsam karsi taraf magduriyetimi giderirmi

1. Merhaba,
      Kusur durumunuza göre ikame araçtan kaynaklı zararlarınızın tazminini isteyebilirsiniz.
      Geçmiş olsun.

1. Merhaba Ankara’da ticari araca carptım ve sadece ticari araçta hasar oluştu. Bu kapsamda ticari araç tamir edildiği sürenin hangi bedel üzerinden kazanç kaybı talep edecek. Ayrıca fahiş ücret tale etmesi durumunda ne yapmalıyım.

2. Merhabalar. Yaptığım kazadan dolayı araç gün kayıp bedeli için icra takibi geldi. Karşı tarafın aracı kiralık değildi, daha sonra kiraladığına dair de bir belge yok. Bu bedeli bizden isteyebilirler mi?

3. Merhabalar. Yaptığım kazada karşı taraf yüzde 75 suçlu. Aracim için pert süreci başladı. Muhtemelen pert olacak. Bende araç falan kiralamadim. Kazadan süreç sonuna kadar araç kira bedelinin yudr 75 ini isteyebilir miyim?

4. MERHABA. 2018 YILINDA KUSURLU OLARAK ÇARPTIĞIM ARAÇ SAHİBİ BENDEN ARAÇ GÜN KAYBI BEDELİ TALEP ETMİŞTİR…ZORUNLU TRAFİK SİGORTAM VEYA KASKOM BU BEDELİ ÖDER Mİ?

5. Aracıma bir araç arkadan çarptı ve %100 kusurlu çıktı çarpan araç, Aracım 12 gün geçti hala tamir edilmeye başlanmadı, Tamire başlanırsa da 5 gün serviste kalabilir, aracım ciddi hasarlı, ben araç kiralamazsam da araçtan uzak kaldığım günler için ve aracı hasarlı kullandığım günler için ve aracın tamiri için benim aracı sanayiye, servise götürmelerim için tazminat talep edersem davayı kazanır mıyım?